Over KV Luctor

Welkom bij korfbalvereniging Luctor!

Welkom op de website van de korfbalvereniging Luctor uit Terneuzen. Door middel van deze website geven wij u de gelegenheid op een moderne manier kennis te maken met onze korfbalvereniging.

Met circa 150 leden zijn we niet alleen in het weekend, maar ook op doordeweekse dagen en avonden in de weer om een sportieve en/of recreatieve prestaties neer te zetten. In de maanden augustus t/m oktober en april t/m mei zijn we actief op het veld en in de winter gaan we de sporthal in voor onze activiteiten. Naast algemene informatie vindt U op de site het up-to-date wedstrijdprogramma met de meest actuele standen en de uitslagen van de eigen gespeelde wedstrijden.

Zowel op het veld als in de zaal zijn we actief. Al met al de moeite waard om eens rustig rond te surfen op onze site. Veel plezier! Voor vragen en/of opmerkingen mailt U naar: kvluctor@gmail.com

De geschiedenis van KV Luctor.

De korfbalvereniging Luctor is opgericht op 10 mei 1941 door Ben Burger, Peet Tholens en Rinus de Putter.

Ann en Ben Burger , welke voorheen korfbalden bij “Spangen” in Rotterdam zochten na hun verhuizing naar Terneuzen contact met de oud leden van de in 1939 ter ziele gegane korfbalvereniging Seolto uit Terneuzen. Op 5 mei 1941 lukte het om 6 dames en 6 heren samen te brengen op het voormalige sportveld van de HBS, hier ontstond het idee tot oprichting van een nieuwe korfbalvereniging.

De naam Luctor is gerelateerd aan de tot zinken gebrachte veerboot bij Vlissingen, waarop de vader van Rinus de Putter was gebleven. Gedurende de eerste jaren van de vereniging werd er regelmatig gespeeld in Zeeuws Vlaanderen, toen nog tegen verenigingen uit Axel, Kloosterzande en Hulst.

Over sportieve prestaties uit die tijd is helaas niets overgebleven, mede door het feit , dat direct na de oorlog het korfballen op het tweede plan kwam. Hierin kwam weer verandering na de heroprichting in 1954.

In de loop der jaren werd geregeld van accommodatie gewisseld, van het voormalige H.B.S. terrein naar het veld aan de Koedijk, en vandaar weer naar een veld aan de Marijkestraat. Na de Marijkestraat was er zelfs helemaal geen veld meer. Er is toen eigenmachtig het openbare grasveld aan de Rozenstraat in gebruik genomen.

Materialen werden opgeborgen in de schuur en het verkleden gebeurde door de dames in de keuken en door de heren in de schuur. Eind jaren 60 kregen we ons eerste eigen veld met echte kleedkamers op het Zuidersport. In 1983 verhuisden we naar de huidige eigen accommodatie op sportpark Oude Vaart.

Voor iedere vereniging is het belangrijk om een eigen kantine, dus inkomsten te hebben. De financiën die men hier uit behaalt zijn immers belangrijk om te kunen overleven. De Luctor kantine op sportpark de Oude Vaart is geheel tot stand gekomen door de inzet van de leden. Ook voor het financiële gedeelte werd een beroep gedaan op de leden, in de vorm van renteloze leningen. In juni 1982 was het dan zo ver, de eerste spade ging de grond in en in september 1982 was de kantine gereed. Na de zaalcompetitie werd op 26 maart 1983 onze kantine officieel geopend. Dat is nu nog steeds ons thuishonk. Binnen de vereniging is de kantine niet meer weg te denken en zaterdags een plaats van samenkomen voor alle korfballers.